Algemene enquête

Veld : Enquête

Aanleiding

Uit de Instagram Online Analytics analyse en het koffiebranche onderzoek heb ik diverse conclusies kunnen trekken. In het kader van de triangulatie wil ik deze onderzoeksvragen graag bevestigen. Ik heb twee enquêtes afgelegd om dit te valideren. Een met de doelgroep direct via Instagram en een algemene enquête. Ik hoop via deze vragen ontdekken wat mensen verwacht in een koffietentje en hoe de doelgroep een e-ticket als toegang ervaart voor uitjes en evenementen.

Onderzoeksvraag:
Wat zijn de wensen van de koffiedrinkende Nederland?

Doelen

  • Unieke eigenschappen in een bar vastleggen
  • Peilen of een digitale tegoedbon de groep ligt

Resultaten

Methodiek

Aantal deelnemers
Ik zal de test uitvoeren met minimaal acht mogelijke eindgebruikers.

Manier van testen

  • In verband met corona is er een beperkte mogelijkheid om de test uit te voeren. Aangezien er geen fysiek contact mogelijk is zal de enquête op afstand uitgevoerd worden. Dit wordt gedaan door chat tools te gebruiken zoals: Microsoft Teams. Dit is een digitale communicatie programma’s om te communiceren met de testpersoon.
  • Google forms online enquête, dit biedt de mogelijkheid voor de gebruiker om zelfstandig de test af te ronden.

Welke data ga je meten?
Over het algemeen zal er gekeken worden naar de pijnpunten van testpersoon. Specifiek zal er gelet worden op verschillende onderdelen zoals:

  • Koffiekaartje op meerdere plekken aanbieden
  • Moet Koffiekaartje alleen geprint blijven
  • Waar mensen verwachten het Koffiekaartje te kunnen kopen

Procedure

  • Inleidend gesprek
    Tijdens het inleidende gesprek met een testpersoon wordt beknopt uitgelegd wat de aanleiding is van de opdracht vanuit het Koffiekaartje cen hoe ik als studenten van Fontys dit project ben begonnen als afstudeerder.
  • Enquête delen en uitleggen
    In dit onderdeel leg ik de test regels uit aan de testpersoon. Ik zal diegene ook vragen om alles zo duidelijk mogelijk in de enquête te beschrijven.
  • Bedanken
    Tot slot wordt de testpersoon vriendelijk bedankt voor zijn of haar bijdrage aan ons onderzoek.

Inleiding van de enquête

Er komt een herlancering aan van het platform Koffiekaartje .
Het Koffiekaartje is een unieke koffie strippenkaart waarmee je samen met een vriend of vriendin 8 heerlijke koppen koffie bij 4 hippe koffiezaken in jouw stad kan drinken. Hoe dat werkt? Het is heel simpel. Je koopt een Koffiekaartje en gaat samen met iemand op pad. De zaak stempelt je kaartje en jij geniet, zonder bij te betalen, van je heerlijk vers gezette koffie.

Koffiekaartje ziet kansen om te moderniseren en digitaal te gaan, vandaar dat we jou nodig hebben voor wat extra informatie!


Lees alle vragen zo aandachtig mogelijk door.
Bedankt alvast voor je tijd!

Testopstelling voorbereiding

Testopstelling

  • Computer
    Indien de test op afstand plaatsvindt zijn er twee computers nodig. Je maakt dan gebruikt van een communicatie programma zoals Microsoft Teams. Zit je bij de testpersoon thuis dan volstaat een computer. Denk eraan om je muis en toetsenbord even schoon te maken in verband met corona.
  • Google forms
    Hierin staat de enquête, deze is zo opgesteld dat de gebruiker deze zelfstandig kan uitvoeren.
  •  Camera
    Als je de test bij de testpersoon thuis uitvoert is fijn als je dit vastlegt met een aantal fotootjes. Film de test ook, zo kan je na de test het beeldmateriaal terugkijken om te kijken waar ze mogelijk de fout zijn ingegaan . Vraag hier wel toestemming voor aan de testpersoon.
  • Mondkapje & desinfectie middel
    Om aan de veiligheid van de test te vergroten kun je een mondkapje dragen. Vraag voorafgaand aan de test of de testpersoon even zijn handen ontsmet voor hij de test begint op jouw laptop.
  • Enquête
    https://forms.gle/QUTEZt3xw6w4vpjV9

Testregels

Aangezien het een enquête is zijn er niet veel regels van toepassing.

  • De gebruiker mag niet op terugdrukken in de enquête
  • De gebruiker is niet verplicht alle vragen in te vullen. Een sterretje geeft aan als de vraag  verplicht is.

Enquête

Er komt een herlancering aan van het platform Koffiekaartje.
Het Koffiekaartje is een unieke koffie strippenkaart waarmee je samen met een vriend of vriendin 8 heerlijke koppen koffie bij 4 hippe koffiezaken in jouw stad kan drinken. Hoe dat werkt? Het is heel simpel. Je koopt een Koffiekaartje en gaat samen met iemand op pad. De zaak stempelt je kaartje en jij geniet, zonder bij te betalen, van je heerlijk vers gezette koffie. Koffiekaartje ziet kansen om te moderniseren en digitaal te gaan, vandaar dat we jou nodig hebben voor wat extra informatie!

Lees alle vragen zo aandachtig mogelijk door.
Bedankt alvast voor je tijd!

Algemene gegevens

  1. Geslacht
  2. Leeftijd

Algemene gegevens

Koffiebars
Met een Koffiekaartje bezoek je de leukste koffiebars, het is dus voor ons erg belangrijk om te weten wat jij belangrijk vindt bij het bezoeken van een koffietentje!

Bezoek je wel eens een koffiebar?

  • Man
  • Vrouw
  • Anders

Ik bezoek een koffiebar voor …

  • De sfeer
  • De sociale contacten
  • De goede kwaliteit bonen die ik er kan kopen
  • De lekkere koffie
  • De zetmethode van de koffie
  • Het lekkere terras
  • De goede tafelservice
  • Anders …

Hoe kies jij daar je koffie uit?

  • Naam
  • Smaak
  • Advies van de verkoper
  • Prijs
  • Type bonen bijvoorbeeld Arabica of Robusta bonen
  • Of het een keurmerk bevat zoals Max havelaar of Fairtrade
  • Type branding van de bonen
  • Zetmethode
  • Anders …

Ben je weleens met korting of een cadeau kaart naar een koffiebar gegaan?

  • Ja / Nee

Zo ja, was deze kaart fysiek of digitaal en wat vond je ervan?

  • Open antwoord

E-tickets en kortingsbonnen gebruiken
E-tickets en digitale cadeaubonnen worden steeds populairder, we zijn erg benieuwd hoe jij het gebruik van deze digitale tools ervaart.

Als je een E-ticket koopt print je die dan uit of gebruik je je telefoon?

  • Uitprinten
  • Laat de mail zien
  • Gebruikt een app zoals ‘apple wallet’ 
  • Anders

 Gebruik je digitale tegoedbonnen om korting te krijgen voor uitjes, restaurants of evenementen?

  • Ja / Nee

Hoe ervaar je het huidige gebruik van QR-codes voor toegang?

  • Schaal van 1 tot 10

Wat was je grootste frustratie bij het gebruiken van een QR-toegangscode?

  • Open antwoord

Wat werkte er goed bij het gebruiken van een QR-toegangscode?

  • Open antwoord

Ik heb vrienden of familie wel eens een digitale tegoedbon cadeau gegeven?

  • Ja / Nee

Resultaten

Leeftijd respondenten enquête

Ik heb bewust gezocht naar respondenten in dezelfde leeftijds categorie als de doelgroep de van het Koffiekaartje. Via een enquête heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om e-tickets in te zetten binnen het Koffiekaartje. In totaal hebben 19 respondenten de enquête ingevuld waarvan 47.7 % uit de primaire doelgroep komt. Dit zijn vrouwen tussen de 25 en 34 jaar.


Hoe kiest iemand voor een koffietentje?

Koffietentjes kunnen zich op veel verschillende manieren onderscheiden, het is belangrijk om te weten wat de consument belangrijk vindt in een koffiezaakje. Ik heb daarom alleen resultaten meegenomen van mensen die regelmatig een koffietent bezoeken.

Men vindt de lekkere koffie en een goede sfeer het allerbelangrijkst. Een goed terras doet ook veel wonderen. Het maakt niet uit hoe de koffie gezet wordt als die maar lekker is aldus de consument. Een enkeling gebruikt een zaakje als werk- of studieplek. De meeste koffiedrinker gaan toch echt voor de smaak, zoals eerder aangegeven in de enquête kiest de gebruiker inderdaad zijn koffietentjes uit voor de lekkere koffie. Ook is het belangrijk of de naam van de koffie aantrekkelijk vermeld wordt op de kaart. De gebruikers geven ook aan dat de verkopers meer mogen vertellen over de koffie. Er schiet nog tekort in het professionele advies.

Hoe kiest iemand zijn koffie uit in een koffietentje?

 

ls je een E-ticket koopt print je die dan uit of gebruik je je telefoon?
Ik heb ook vragen gesteld over het gebruik van E-tickets. Binnen het KoffieCaartje ligt een mogelijkheid om dit in te zetten. Ik was benieuwd hoe de doelgroep deze methode van inchecken ervaart. Het is bijna 50/50, mensen laten of hun mailtje zien of gebruiken een applicatie zoals apple wallet.

 

Gebruik je digitale tegoedbonnen om korting te krijgen voor uitjes, restaurants of evenementen?
Dat mensen momenteel verplicht zijn om een e-ticket te gebruiken is wel vanzelfsprekend. Met het huidige corona beleid komt iedereen er wel mee in aanraking. Het is dus ook van groot belang om verder te kijken naar andere methodes om e-tickets in te zetten.

Hoe ervaar je het huidige gebruik van QR-codes voor toegang?

De doelgroep ervaart toegang met QR-codes zeer positief met een gemiddelde van een 8 mag de rijksoverheid zeker niet klagen. De doelgroep geeft aan dat het snel werkt en ze weinig problemen ervaren.

Wat was je grootste frustratie bij het gebruiken van een QR-toegangscode?
Dat mensen momenteel verplicht zijn om een e-ticket te gebruiken is wel vanzelfsprekend. Met het huidige corona beleid komt iedereen er wel mee in aanraking. Het is dus ook van groot belang om verder te kijken naar andere methodes om e-tickets in te zetten. Men heeft echter wel een paar kleine ergernissen.

Wat werkte er goed bij het gebruiken van een QR-toegangscode?
Gelukkig gaat er een hoop goed! De gebruikers zijn zeer te spreken over het gebruik van QR-codes voor toegang. Het werkt effectief en gemakkelijk. Het neemt veel zorgen uit handen zoals het vergeten of kwijtraken van een uitgeprint papiertje.

Ik heb vrienden of familie wel eens een digitale tegoedbon cadeau gegeven?
Ookal wordt het gebruik van digitale toegangscodes positief ontvangen, het wordt echter nog niet ingezet om mensen digitaal een tegoedbon cadeau te geven.

Met deze resultaten kan ik het koffiebar onderzoek goed valideren. Mijn eigen resultaten komen overeen met het onderzoek van de organisatie Koffietje.
Ik betwijfel alleen of het verstandig is om het KoffieCaartje compleet digitaal te maken. Men geeft aan dat ze vrienden of familie geen digitale bonnen kado geven. Het gebruik van digitale toegangscode wordt als prettig ervaren. Echter denk ik dat een cadeau prettiger is om fysiek te ontvangen. Hier zal nog meer onderzoek naar gedaan moeten worden.

Door dit onderzoek weet ik nu precies wat iemand aanspoort om een koffiebar te bezoeken. Dit kan perfect meegenomen worden in de opbouw en de filtering van het uiteindelijk.

Conclusie

Via een enquête heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om e-tickets in te zetten binnen het Koffiekaartje. In totaal hebben 19 respondenten de enquête ingevuld waarvan 47.7 % uit de primaire doelgroep komt. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn om het Koffiekaartje compleet digitaal te krijgen en zo het probleem van de beperkte oplages te verhelpen. Het gebruik van een e-ticket als tegoedbon wordt echter nauwelijks gedaan. Slechts 5 van de 19 respondenten hebben ooit een digitale tegoedbon cadeau gegeven aan een ander. Ze ervaren het gebruik ervan ook als onprettig.

Ook heb ik binnen de enquête wat vragen besteed aan de algemene ervaring binnen koffiebars. Uit het literatuuronderzoek is een hele lijst met gewenste eigenschappen gekomen die mensen belangrijk vinden bij het bezoeken van een koffiebar. Ik heb deze termen anders geformuleerd en dezelfde soort vragen gesteld aan mijn testpubliek. Dit in het kader van triangulatie. De resultaten van deze gewenste eigenschappen zijn zo goed als hetzelfde als het literatuuronderzoek. Mijn testpubliek geeft wel nadrukkelijk aan dat ze graag meer informatie willen ontvangen over zowel de koffie als de koffiebar. Het professionele advies ontbreekt echt bij een bezoek. Door deze enquête weet ik nu 100% zeker wat de gebruikers voor eigenschappen waarderen binnen een koffiebar, zie video een voor een compleet overzicht.

Door de resultaten van de enquête heb ik besloten om het Koffiekaartje als fysiek product te behouden, het Koffiekaartje digitaal maken haalt de charme van een Koffiekaartje ontvangen als cadeau compleet weg. Ook durf ik nu met zekerheid te stellen dat de tiental eigenschappen zeker meegenomen kunnen worden in het uiteindelijk product in bijvoorbeeld de filtering van de zaken.

 

veertien van de negentien respondenten geeft aan geen digitale tegoedbon cadeau te geven