Best, good and bad practice

Biebonderzoek : Best, good and bad practise

Aanleiding

Bij een benchmark kijk je naar de producten die dezelfde doelen hebben en kijk je hoe zij het doel/probleem aanpakken. Dan categoriseer ik ze vervolgens om te kijken wat ik ervan kan leren. Echter zijn er geen concepten die dezelfde doelen hebben als het Koffiekaartje concept. Het Koffiekaartje is een uniek concept en valt eigenlijk niet te vergelijken, concept-wise, met andere projecten. Echter Zijn er wel diverse tools die dezelfde functionaliteiten binnen een platform hebben die ook voor het Koffiekaartje gewenst zijn.

Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden! Er zijn namelijk genoeg concepten die een grote bulk aan producten aanbieden en hier geen onderlinge concurrentie weten te creëren.

Ik heb gekeken naar een divers aantal platformen.  Bij het Koffiekaartje is het van groot belang dat er een eerlijk aanbod is. Er worden in de toekomst veel horeca plattformen aangeboden deze moeten niet met elkaar gaan concurreren binnen het platform. 

Ik ben gaan kijken naar websites die in grote bulk diensten of producten aanbieden. Ook is het samenstellen van een Koffiekaartje een functie die in de  toekomst wellicht geïmplementeerd gaat worden. Daarom heb ik ook gekeken naar plattformen waarbinnen je producten zelf kan samenstellen of een platformen die een eigen configurator hebben. Je kan denken aan het websites van bijvoorbeeld BMW die een eigen auto samen stel tool hebben gebouwd.

Onderzoeksvraag:
Bestaan er soortgelijke tools en welke functionaliteiten bevatten deze?

Doelen

  • Kijken hoe andere bedrijven bulk aan content aanbieden
  • Kijken naar de mogelijkheden om een online configuratietool te bouwen
  • Analyseren via de best, good and bad methode

Resultaten

Airbnb
https://www.airbnb.nl/
Weet perfect en eerlijk om te gaan met een groot aanbod in vakantiewoning.
Laat op de homepage geen vakantiewoningen zien.  Zo creëer je geen voorkeurspositie. Het platform biedt pas informatie aan zodra je op een filter optie hebt geklikt of hebt gevraagd voor meer informatie.

Best
Als je eenmaal op weg bent is de filtering super. De locaties worden uitgebreid afgebeeld op een kaartje. Het systeem is slim genoeg om de meest gebruikte filters bovenaan te melden.Het systeem filter niet alleen maar op rating het kijkt naar een divers aantal punten zoals Airbnb zelf aangeeft kijkt het naar de factoren zoals fotogebruik, informatie, populariteit, prijs en nog veel meer.
https://www.airbnb.co.uk/help/article/39/how-search-results-work
Airbnb geeft de host genoeg ruimte om zichzelf te promoten met foto’s het zijn niet woordjes en filters die de plek promoten maar echt de foto’s die spreken in het platform. Pas als je verder naar beneden scrolled komt er echt harde data over de locatie zoals het aanwezig zijn van wasmachine, föhn, wifi etc. Het menu is heel minimalistisch ingericht. Airbnb verwacht dat de gebruiker al weet hoe het platform werkt. De over Airbnb pagina is dan ook alleen maar in de footer terug  te vinden.

Good
Airbnb is niet gelijk “in your face” zoals een platform zoals Bookings. Pas onderaan komt de mogelijkheid om een aankomstdatum te selecteren. Het draait ook echt om de locatie zelf. Pas onderaan de pagina komt informatie over de host.

Bad
De term ervaringen is redelijk niks zeggend op de homepagina. Terminologie is erg belangrijk in een platform.  Je verwacht hierbij reviews van gebruiker of iets in die richting. Het is echter bedoeld voor uitjes bij jou in de buurt, dit is erg onduidelijk.

Uitgelicht

  • Duidelijk filter systeem
  • Mooi visueel overzicht
  • De navigatie is zo duidelijk dat een menu bijna overbodig is

Thuisbezorgd
Heeft een extreem groot aanbod aan diverse voedselketens binnen Nederland. Sterk in op locatie zoeken. Filtert op bedrijven die aanbevolen zijn. Echter staat nergens aangeven hoe een bedrijf aanbevolen wordt. Er wordt namelijk niet specifiek gefilterd op rating bij de term aanbevolen. Thuis bezorgd doet ook experimenten om de service te monitoren dit is iets wat Airbnb niet doet. Het Koffiekaartje wil namelijk wel voor kwaliteitswaarborging zorgen.

Best
Thuisbezorgd steekt qua grootheid in de voedsel bezorging boven iedereen uit. Het geeft je gelijk een erg divers aanbod aan voedsel. Thuisbezorgd geeft duidelijk aan als een zaak nieuw is. De app werkt op zowel mobiel, als applicatie en in een browser identiek.

Good
Het filteren is matig. Je kan filteren op bezorgmethode, bestelbedrag, bezorgkosten, beoordeling en een de prijs van het product. De prijs is uitgedrukt in $, $$ of $$$. Dit zegt vrij weinig. Je hebt geen enig idee wat voor prijs indicatie dit geeft. De pagina scroll van thuisbezorgd is oneindig. Je blijft maar scrollen waardoor je het gehele overzicht in producten kwijt raakt. Ook kan geen je geen bestellingen doen bij meerdere zaken tegelijk. Je ziet pas een kaartje in beeld als je het kleine knopje met meer informatie hebt gevonden. Deze opent dan een kaartje. Je hebt niet gelijk door of een zaak geopend of gesloten is. Dit staat wel in de lijst maar niet op de pagina van het restaurant.

Bad
De reviews kunnen gemakkelijk door anonieme accounts ingevuld worden waardoor een keten hoger uit de rating komt dan dat hij daadwerkelijk scoort. Vaak zie je bij bepaalde type shoarmazaken dat ze enorm hoge rating hebben maar het eten niet om naar huis over te schrijven is. De website scrolled heel overzichtelijk naar filter punten toe.Je moet verzoeken en scrollen wil je desbetreffende producten vinden. Dit oogt rommelig en chaotisch.


Uitgelicht

  • Niet door hebben of zaak open of dicht is.
  • Werkt op alle platformen gelijk
  • Veel informatie zit erg verstopt


Deliveroo
https://deliveroo.nl/
De grote concurrent van thuis bezorgd. Het valt gelijk op dat de pagina veel drukker is. Er staat gelijk veel meer informatie in beeld. Bij het laden van de pagina wordt de complete pagina bedankt door een cookie melder die prominent in beeld staat. Je kan hierdoor de pagina niet gebruiken. Ook is de site maar in een taal beschikbaar, dit is in het engels. Het invullen van je “address” deed me dan ook in eerste instantie denken aan een e-mail adres.

Best
Het valt gelijk op dat je op veel meer soorten kan filteren. Het dieet speelt hier een grotere rol. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan zaken die organic, vegan of vega  eten aanbieden.

Good
Biedt de mogelijkheid om te pre orderen als een restaurant nog niet open is. Dit is goed voor zowel de klant als het restaurant.

Bad
Gigantisch druk en rommelig, de  teksten op foto’s zijn nauwelijks te lezen. De foto’s van eten zien er niet charmerend uit. Niemand wordt toch echt warm van een ingezoomde foto van een dikke plak gesmolten kaas. Bij heel veel restaurants staat er closed, er staat niet aangegeven wanneer het weer opened. Nooit meer? Volgende week?  Het overzicht met eten is onduidelijk. Sommige producten hebben wel foto’s maar heel veel ook niet. De tekst is overal grijs waardoor bepaalde elementen er totaal niet uitspringen. De prijs valt bijvoorbeeld totaal niet op. Omdat er een winkelmandje bovenin je scherm staat geeft het je de gedachte dat je bij meerdere restaurants in een keer kan bestellen dit is echter niet het geval. Na een paar keer refreshen kon ik pas een Nederlandse site krijgen. Dit deed het eerst niet. Alle filter types hebben te weinig categorieën zo is alles in een categorie gepropt. En heb je termen zoals Afghaans en kleine prijs door elkaar. Dit zou je beter kunnen filteren op prijs en herkomst.

 

Uitgelicht

  • Winkelmandje die je rare gedachte geeft dat je bij meer zaken tegelijk kan bestellen
  • Slechte filtering
  • Rommelig

Conclusie

Er is op dit moment geen concepten op de markt net zoals het Koffiekaartje. Een concurrentieanalyse is daarom niet mogelijk. Daarentegen zijn er wel diverse websites die dezelfde functionaliteiten hebben die voor het Koffiekaartje ook gewenst zijn. Ik heb bewust gekeken naar een breed aanbod in platformen om zo vanuit verschillende branches wat te leren.

Bij het Koffiekaartje is het van groot belang dat er een groot maar eerlijk aanbod is. Er worden in de toekomst veel bars aangeboden via het Koffiekaartje maar deze moeten niet te veel onderling concurreren. Iedere zaak verdient namelijk gelijke kansen om zich te promoten binnen het platform. Bij veel platformen wordt dit onderscheid gemaakt doormiddel van reviews, dit lijkt me echter geen slim idee omdat je hier juist onderlinge concurrentie mee creëert. Op het Koffiekaartje zijn reviews namelijk overbodig, alleen de beste zaken verdienen een plekje binnen dit concept.

Bedrijven die koning zijn in het aanbieden van een bulk aan aanbieders zijn Airbnb en Thuisbezorgd.  Het zoeken op afstand is een functionaliteit die ze alle twee super toepassen. Via het invullen van enkele zoekcriteria word je vliegensvlug naar de juiste pagina gestuurd binnen de website waarin je een goed gefilterd overzicht ziet van alle aanbieders. Bij Airbnb valt er vooral veel te leren van de filtering. Binnen de “first fold” op de overzicht pagina kan je namelijk alleen filteren op eigenschappen die bij de residentie passen. Dit sluit perfect aan bij de tiental eigenschappen die uit het koffiebranche onderzoek zijn gekomen.

Bronnen

Airbnb 2021

Geraadpleegd 12 oktober van https://www.airbnb.nl/

Deliveroo 2021

Geraadpleegd 12 oktober van https://deliveroo.nl/nl/

Drukwerkdeal 2021

Geraadpleegd 12 oktober van https://www.drukwerkdeal.nl/

Thuisbezorgd 2021

Geraadpleegd 12 oktober van https://www.thuisbezorgd.nl/

Volkswagen auto tool 2021

Geraadpleegd 12 oktober van https://configurator.volkswagen.nl/de-nieuwe-up/up