Design pattern research

Biebonderzoek : Design pattern research

Aanleiding

Uit de Best, good and bad analyse is een lijst met bedrijven gekomen waar ik op het gebied van functionaliteit en ontwerp een hoop kan leren. Hier is toen puur gekeken naar functionaliteit. De volgende stap is om te kijken hoe deze bedrijven grafische patronen ontwikkelen om zo de design kwaliteit in het systeem hoog te houden. Er gaat gekeken naar form, typografie en rastergebruik.

Onderzoeksvraag:
Wat voor design oplossingen gebruiken soort gelijke platformen voor de problemen die Horekaartje ervaart?

Doelen

  • Leren van de functionele ontwerpen van een selectie bedrijven
  • Inspiratie opdoen
  • Basis voor de design guidelines leggen

Resultaten

Via deze studie heb ik onderzocht hoe bedrijven ontwerppatronen bouwen op basis van best practices, good practices en bad practices analyse. Airbnb werkt met een gelaagd margesysteem.

Foto: Guidelines Airbnb

Dit houdt in dat de marges opgebouwd worden in stappen die je door het getal vier kan delen. Bij afbeelding dertien zie je een voorbeeld hoe deze stappen worden opgebouwd. Door een margesysteemtoe te passen op je ontwerp, ontwikkel je specifieke patronen die de lay-out een gestructureerde uitstraling geeft. Airbnb probeert ook de manier waarop knoppen worden gebruikt zoveel mogelijk te veranderen. Uit een recent A/B-testonderzoek blijkt dat het verbreden van de button ervoor zorgt dat meer verhuurders zich vaker aanmelden op het platform. Daarom wil Airbnb deze diversiteit op haar website doorvoeren.

Foto: Airbnb knoppen

Thuisbezorgd heeft recent een complete make-over gehad. Ze zijn na deze make-over de prioriteit van beeld in het ontwerp veel hoger gaan plaatsen.

Foto: Oude situatie thuisbezorgd

Voorheen was de enige mogelijkheid om je restaurant te promoten doormiddel van je logo en een rating. Na de facelift hebben de bedrijven ook de mogelijkheid om hun product te verkopen doormiddel van een sfeer foto. Hiermee zie je in een oogopslag wat je bij de zaak kan bestellen. De reviews zijn een stuk minder prominent in beeld en er is meer ruimte vrijgekomen voor de unieke productcategorieën die een zaak aanbiedt.

Foto: Thuisbezorgd voor en na het redesign

Conclusie

Uit dit onderzoek heb ik geleerd hoe ik een spacing- systeem moet toepassen, dat het afwisselen van diverse soort knoppen belangrijk is en hoe ik sfeerbeelden goed moet toepassen binnen een overzichtspagina. Zowel Airbnb als Thuisbezorgd gebruiken deze sfeerbeelden perfect. Bepaalde inzichten zijn doorgevoerd in het uiteindelijke design. Zo is er bij de single horecazaak een grotere button toegevoegd om de zaak toe  te voegen aan een Koffiekaartje.

Foto: Rechtonder de brede knop

Bronnen

Airbnb 2021

Geraadpleegd 30 oktober 2021 van https://www.airbnb.nl/

Thuisbezorgd 2021

Geraadpleegd 30 oktober 2021 van https://www.thuisbezorgd.nl/