Koffiebranche onderzoek

Biebonderzoek : Literature Study

Aanleiding

Om te beginnen is er een brancheonderzoek gedaan om te onderzoek te doen naar de wensen van de Nederlandse koffiedrinker.  Dit stukje onderzoek is cruciaal om te onderzoeken wat de doelgroep zijn drijfveer is om een koffiebar te bezoeken. Voor de start mijn stage had ik nul kennis over deze branche. Het is dus érg belangrijk om wat voor kennis op te doen.

 

Onderzoeksvraag:
Wat zijn de trends, wensen en ontwikkelingen binnen de Nederlandse koffiebranche?

Doelen

  • De markt ontdekken
  • Trends analyseren binnen de Koffiewereld
  • Onderzoeken waarom mensen een koffiebar bezoekt
  • Hoe ziet de koffiebranche eruit?

Resultaten

Voor de Literature Study wordt er in bronnen op internet gekeken die gerenommeerd zijn door hun inzichten en kennis. Voor de interviews wordt Google Forms gebruikt om de interviews af te leggen en wordt e-mail en Whatsapp gebruikt om de doelgroep te contacteren.
Voor het opstellen van visuele uitwerkingen zoals de analyse van data en het
persona worden Adobe tools gebruikt.

Koffieconsumptie
Uit onderzoek van the International Coffee Organisation (ICO) blijkt dat de Nederland gemiddeld 8 en een 5 kilo koffie per persoon per jaar drinken. De Nederlanders staan hierdoor in de top 5 van grootste koffiedrinker ter wereld. Op plek 1 staat Finland met wel 12 kilo koffie per jaar. Op nummer twee staat noorwegen met 9,9 kilo per jaar. Aldus (Offerte, 2020). De totale koffieconsumptie in Nederland bedraagt gemiddeld 18,6 miljard koppen koffie per jaar. Het FoodService Instituut Nederland heeft berekend dat bij gemiddeld 3 kopjes per dag ongeveer 29% buiten de deur genuttigd wordt. Dit kanaal is goed voor zo’n 3,5 miljard euro. Volgens (Offerte, 2020). De Nederland drinkt sinds 2005 wel steeds minder koffie, echter willen de Nederlanders wel steeds een hogere kwaliteit koffie (Euromonitor, 2020).

Koffiekwaliteit
De Nederland is bereid steeds meer geld uit te geven voor koffie. Mensen zetten thuis steeds betere koffie. Ze besteden meer geld aan een apparaat en aan bonen. Deze kwaliteiten verwachten ze ook buitenhuis. Als ondernemer moet je mee met deze vraag. Men verwacht steeds meer voor een kopje koffie van gemiddeld 2,60 euro. Volgens (NOS, 2020). Je zou dus kunnen stellen dat er meer geld beschikbaar is voor een goede kop koffie.

Duurzaamheid
De Nederlandse consument leeft bewust steeds gezonder. De verkoop van gezonde en duurzame producten stijgt de afgelopen jaren dan ook enorm. Consumenten verwachten ook dat bedrijven steeds duurzamer gaan ondernemen. De laatste jaren stijgt het producten met een keurmerk enorm. Vooral bij Koffie. Denk hierbij aan keurmerken zoals Max Havelaar. Deze certificering is niet alleen goed voor de lokale boeren. Het ondersteunt een consument ook bij het maken van duurzame keuzes. De keurmerken van koffie geven de consumenten zekerheid dat de bonen op een eerlijke en duurzame manier geproduceerd zijn. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de boer in Afrika een eerlijke prijs krijgt voor zijn product. De duurzaamheidstrend gaat bij koffie echter verder dan alleen een certificering.In de koffiebranche valt er op het gebied recycling ook nog veel te winnen.

Bereiding trends
Men wil tegenwoordig meer dan een standaard kopje koffie. Er is met koffie meer mogelijk dan je denkt. Mensen stappen het meeste af van koffie-pads. Mensen durven meer te experimenteren. Een voorbeeld hiervan is het zelf branden van koffie. Mensen vinden dit leuk omdat het een uniek en authentiek gevoel met zich meebrengt. Ook is het zelf branden van koffie mega lekker en vers. Er vindt een enorme groei plaatst in de thuismarkt. De Nederlander is bewuster bezig met smaak. Er is geld voor betere apparatuur waardoor men betere koffie kan zetten.

Groter assortiment
Zoals eerder benoemd is de koffie-pad steeds minder populair. Men is op zoek naar een kwalitatief beter product. De supermarkt speelt hierop in en vergroot het assortiment. Volgens IRI-onderzoeker Sjanny (IRI, 2020), Is er binnen de koffiemarkt sprake van upgrading. Het koffie assortiment in de supermarkt is gestegen met wel 21% procent.

Cold brew
Dit is een methode waarbij gemalen bonen tot 24 uur geweekt worden in koud water. Dit zorgt voor een zoete smaakt die een stuk minder zuur en/of bitter is. Cold brew is een ijskoffie soort. Hij wordt echter niet warm gezet. De koffie wordt dus koud geperst.

Mocktails en cocktails
Koffie kan ook gecombineerd worden met koffie. Denk hierbij aan een populaire koffie cocktail zoals een espresso martini.

Filterkoffie
Filter koffie is weer terug. Met een hippere naam genaamd slow coffee. Langzame zetmethodes zorgt voor een zachte koffie. Bij koffie draait het om subtiele smaken en een zachter kopje koffie.

Koffie met plantaardige melk
Ook is er meer vraag naar koffie met plantaardige melk. Denk hierbij aan soja- of amandelmelk. Ook worden er andere soorten melk gebruikt zoals kokosnoot-, haver,- of cashewmelk. Men wil gezonder leven en dit soort type melk horen daarbij. Deze types melk bevatten minder vet wat het zo populair maakt.

Koffiebarren
Speciale koffie drinken in koffiebarren in de afgelopen jaren steeeds populaider geworden in Nederland aldus Koffietje.nl (Koffietje, 2019). Iedere stad heeft wel koffiebarretjes tegenwoordig. Deze plekken worden vaak gezien als “een tweede huiskamer” of “werkplek”. In september 2019 heeft de koffietje.nl een uitgebreide enquete gehouden via Facebook, Instagram en hun eigen website om onderzoek te doen naar de gebruikerswensen in een koffiebar. (Koffietje, 2019) 811 mensen hebben deze enquête ingevuld en dat heeft de volgende resultaten opgeleverd. Dit onderzoek gaat in op wat een koffiezaak maakt of breekt.

Hoe vaak bezoekt men een koffiebar?
Ongeveer de helft van alle respondent bezoekt een of meerdere keren per week een koffiebarretje. Bijzondere statistieken zijn.

  • Mannen bezoeken vaker een koffiebar dan vrouwen
  • Meeste mensen die dagelijks een koffiebar bezoeken komen uit de randstad
  • Mensen uit een dorp bezoeken koffiebarren het minste.

Hoeveel drankjes besteld men gemiddeld in een koffiebar?
Per bezoek wordt er gemiddeld 2x besteld. Er is geen verschil tussen de bestellingen en het gender van de persoon. De leeftijd maakt soms wel verschil. Mensen tussen de 21 en 29 jaar bestellen vaak slecht 1 drankje. Mensen boven 40 bestellen vaak meer dan twee drankjes.

Hoeveel drankjes besteld men gemiddeld in een koffiebar?
Per bezoek wordt er gemiddeld 2x besteld. Er is geen verschil tussen de bestellingen en het gender van de persoon. De leeftijd maakt soms wel verschil. Mensen tussen de 21 en 29 jaar bestellen vaak slecht 1 drankje. Mensen boven 40 bestellen vaak meer dan twee drankjes.
Wat voor type bezoekers heb je?
Bijna 60% van de personen die zich in een koffiezaakje bevinden associëren zichzelf met een Koffieliefhebber deze personen drinken het liefste overal de allerbeste koffie. Slechts 5% van de personenen geeft aan dat ze koffiebar wel eens als werkplek gebruiken. Koffietje.nl heeft de volgende persona’s gebruikt om gebruikers een gezicht te geven.

  • Koffieliefhebber: wil overal de beste kwaliteit koffie drinken
  • Toerist: gaat vaak op vakantie
  • Vaste klant: komt altijd bij dezelfde plekjes
  • Socializer: spreekt af met vrienden/vriendinnen om gezellig te kletsen
  • De workingman: werkt vooral in een koffiebar

Bron: Het grote koffiebar onderzoek 2019, Koffietje.nl

Wat vindt men belangrijk in een koffiebar?
De helft van de respondenten vindt de smaak van de koffie het allerbelangrijkste. De keuze in bonen is daarentegen totaal niet belangrijk. Slechts 12% van de 800+ mensen geeft aan dat ze dit belangrijk vinden. Personeel, service en sfeer liggen dicht bij elkaar men vindt dat een erg belangrijk. Bijna 2x zoveel respondenten verkiezen sfeer en gezelligheid boven uitstraling en inrichting.

Wat kan een koffiebarretje verbeteren?
Na het onderzoe heeft koffietje.nl gevraagd naar tips en feedback voor de koffiebarren. Het bedrijf heeft 260 open antwoorden ontvangen en deze gecategoriseerd. De meeste tips gaan over koffie of personeel. De verdeeldheid in kennis is namelijk groot. Men verwacht meer informatie over de koffiebonen en geeft aan dat niet ieder personeelslid evenveel van de koffie afweet.

Conclusie

Ik heb gebruik gemaakt van onderzoeken van Koffietje en het Koffiethee dit zijn beide vertegenwoordigers van de Nederlandse koffie-en theesector. Koffietje heeft een uitgebreid koffiebar onderzoek gehouden in 2019. Ze hebben toen in 100 bars enquêtes en interviews afgelegd. Uit dit onderzoek is een lijst gekomen met de meest gewenste eigenschappen van een koffiebar in afbeelding vijf zie je een overzicht van de top vijf eigenschappen.


Resultaat: Top vijf gewenste eigenschappen binnen een koffiebar

Het grote deel van de bars komt uit de stad en maar zelden komen er bezoekers uit een dorpje aldus (Koffietje, 2019). 

Resultaat: Tiental gewenste eigenschappen binnen een koffiebar

Bronnen

AD, Hogere koffie prijs, 2019

Geraadpleegd 8 september 2021 van https://www.ad.nl/koken-en-eten/prijzen-thee-en-koffie-flink-omhoog-in-lunchrooms~a0fc041a/

Coffeefresh, Koffietrends 2021

Geraadpleegd 8 september 2021 van https://www.coffeefresh.nl/Nieuws-en-acties/Blog/8dec2020-de-koffietrends-voor-2021

Euromonitor, Koffie in Nederland 2020

Geraadpleegd 8 september 2021 van https://www.euromonitor.com/coffee-in-the-netherlands/report

IRI, Zakelijke klant drijft online groei van supermarkt op 2017

Geraadpleegd 9 september 2021 van https://www.iriworldwide.com/nl-nl/insights/news/zakelijke-klant-drijft-online-groei-van-supermarkten-op

Koffietje, Het grote Koffiebar onderzoek 2019

Geraadpleegd 8 september 2021 van https://www.koffietje.nl/2019/het-grote-koffiebar-onderzoek-2019/

Koffie & Thee Nederland, Nationaal koffie en thee onderzoek

Geraadpleegd 8 september 2021 van https://www.koffiethee.nl/news/nationaal-koffie-thee-onderzoek-2020/

NOS, Nederlanders willen koffie van betere kwaliteit 2020

Geraadpleegd 8 september 2021 van https://nos.nl/artikel/2318428-nederlanders-zijn-minder-koffie-gaan-drinken-maar-van-betere-kwaliteit

Offerte, Koffie brancherapport 2020

Geraadpleegd 8 september 2021 van https://offerte.nl/koffie-brancherapport-2020