Usability test

Lab : Usability test

Aanleiding

Doel van de test
Ontdekken of het Koffiekaartje nu wel toe is aan de toenemende aantal koffiezaken wat wil deelnemen bij het concept.

Onderzoeksvraag:
Kunnen de gebruikers het systeem feilloos gebruiken?

Doelen

Methodiek
Aantal deelnemers
Ik zal de test uitvoeren met minimaal negen mogelijke eindgebruikers.

Manier van testen
In verband met corona is er een beperkte mogelijkheid om de test uit te voeren. Aangezien er geen fysiek contact mogelijk is zal de enquête op afstand uitgevoerd worden. Dit wordt gedaan door chat tools te gebruiken zoals: Microsoft Teams. Dit is een digitale communicatie programma’s om te communiceren met de testpersoon.

    Useberry, dit biedt de mogelijkheid voor de gebruiker om zelfstandig de test af te ronden.

    Welke data ga je meten?
    Over het algemeen zal er gekeken worden naar hoe de testpersoon omgaat met de tool. Specifiek zal er gelet worden op verschillende onderdelen zoals:

    • Begrijpt de testpersoon hoe je zelf een Koffiekaartje kunt samenstellen
    • Weet de testpersoon het winkelmandje te vinden.
    • Hoe lang doen de testpersonen over de scenario’s.
    • Onthouden de testgebruikers de mogelijkheden om te filteren.
    • Wat is het algemene gevoel bij het gebruik van het platform.

    Procedure
    Inleidend gesprek
    Tijdens het inleidende gesprek met een testpersoon wordt beknopt uitgelegd wat de aanleiding is van de opdracht vanuit het Koffiekaartje en hoe ik als studenten van Fontys dit project ben begonnen als afstudeerder.

    Usability test delen en uitleggen
    In dit onderdeel leg ik de test regels uit aan de testpersoon. Ik zal diegene ook vragen om alles zo duidelijk mogelijk in de enquête te beschrijven.

    Bedanken
    Tot slot wordt de testpersoon vriendelijk bedankt voor zijn of haar bijdrage aan ons onderzoek.

    Inleiding van de test
    Er komt een herlancering aan van het platform Koffiekaartje.
    Het Koffiekaartje is een unieke koffie strippenkaart waarmee je samen met een vriend of vriendin 10 heerlijke koppen koffie bij 5 hippe koffiezaken.
    Deze kan je helemaal zelf samen stellen! Aan jou de eer om het prototype van dit concept te testen.

    🖼 Dit is een prototype van het uiteindelijke concept
    💻 Voor de test bij voorkeur uit op een laptop!
    ⚠️ Lees de opdrachten zo zorgvuldig mogelijk door

    Lees alle vragen zo aandachtig mogelijk door.
    Bedankt alvast voor je tijd!

    Testopstelling voorbereiding
    Benodigdheden

    • Computer
      Indien de test op afstand plaatsvindt zijn er twee computers nodig. Je maakt dan gebruikt van een communicatie programma zoals Microsoft Teams. Zit je bij de testpersoon thuis dan volstaat een computer. Denk eraan om je muis en toetsenbord even schoon te maken in verband met corona.
    • Useberry
      Hierin staat de test in, deze is zo opgesteld dat de gebruiker deze zelfstandig kan uitvoeren.
    •  Camera
      Als je de test bij de testpersoon thuis uitvoert is fijn als je dit vastlegt met een aantal fotootjes. Film de test ook, zo kan je na de test het beeldmateriaal terugkijken om te kijken waar ze mogelijk de fout zijn ingegaan. Vraag hier wel toestemming voor aan de testpersoon.
    • Mondkapje & desinfectie middel
      Om aan de veiligheid van de test te vergroten kun je een mondkapje dragen. Vraag voorafgaand aan de test of de testpersoon even zijn handen ontsmet voor hij de test begint op jouw laptop.
    • Usability test
      https://app.useberry.com/t/RVGzqZ8W/

    Testregels
    Aangezien het een enquête is zijn er niet veel regels van toepassing.

    • De gebruiker mag niet op terug drukken in de usability test.
    • Alle vragen zijn verplicht

    Resultaten

    Deze uiteindelijke ontwerpen zijn getest met de doelgroep door middel van een scenario testing usability test. In het begin worden er een aantal scenario’s geschetst die de gebruiker moet kunnen voltooien. Het eerst scenario gaat als volgt; “Je wilt een kopje koffie bij Coffeelab drinken, dit ligt in Eindhoven. Je voegt deze toe aan je persoonlijke Koffiekaartje.” De gebruiker moet enkele van deze opdrachten voltooien waarna ze vervolgens enkele korten vragen moeten beantwoorden om te valideren of ze alle informatie goed hebben opgenomen en de opdracht succesvol hebben uitgevoerd.

    Deze test is vervolgens opgestuurd naar een tiental gebruikers uit de doelgroep. Echter was het drop-out percentage redelijk hoog, welgeteld 40% van de gebruikers is afgehaakt na stap een. Na deze drop-out waren de resultaten wel erg positief. Iedere gebruiker heeft vanaf dat moment de complete test feilloos doorlopen.

     

    Conclusie

    Het belangrijkste leermoment uit de test is dat de indeling van de categorisering nog niet goed genoeg overkomt. Bij de vraag: “Ik kan de koffiezaken filteren op de volgende onderwerpen” wordt een groot deel van de mogelijke filter opties niet aangevinkt. Hier moet een versie 2.0 van gemaakt worden en deze dient opnieuw getest te worden. De gebruikers geven aan dat het perfect werkt met een minimaal aantal kliks. Ze bevelen het Koffiekaartje aan.