Communicatie- en marketingstrategie

  • Marketing
  • Cas Bukkems
  • 30-05-2021
  • Library
  • Stepping stones

Aanleiding

Om een goedlopende campagne op te stellen is een goed communicatie plan een must. Ik vond een communicatie plan niet toereikend genoeg, ik heb dit onderzoek daarom wat breder getrokken en er nog een marketing plan aan vast geplakt.  Dit is een uitgebreid onderzoek waar de volgende punten aan bod komen; merkanalyse, kernwaarden, waarde strategie, marketingmethode, bedrijfsdoelstelling, communicatiemethode, kanalen en een content strategie. Dit document is bedoeld om de campagnes te ondersteunen. Ik heb mijn kennis van mijn Digital Marketing toegepast binnen dit document.  Ieder document is opgesteld vanuit gevalideerde frameworks en onderzoeken.

Aanpak
Wil je je merk kunnen communiceren naar de buitenwereld dan moet je wel eerst voor jezelf scherp hebben wat je merk wil uitstralen en wie de doelgroep is. Ik heb dit gedaan door een merkanalyse op te stellen.
Vanuit hier ben ik door gegaan naar de kernwaarden van het centrale machtigingen systeem, deze kan je uiteindelijke weer koppelen aan een waarde creatie. Hier kijk je naar de marketingmethode die fundamenteel is bij je bedrijf. Bij onze tool ligt de focus op de relatie met de klant en het leveren van een maatwerk oplossing hierbij past de “customer intimacy” methode perfect. Met een waarde creatie als basis kun je gemakkelijk verder bouwen naar een bedrijfsdoelstelling. Dit is een combinatie van kernwaarden en de waard creatie. Je duikt hier een stukje dieper je bedrijf in. Je gaat kijken wat je belangrijk vindt om uit te stralen naar je klanten.

Het hele document is een chronologisch verhaal wat elkaar continu weer onderbouwd. De bovenste tekst is daar een goed voorbeeld van.

Resultaat
Dit document zorgt ervoor dat ik een sterke fundering heb gebouwd voor het opstellen van mijn campagne. Door de Customer intimacy methode toe te passen heb ik een campagne kunnen opstellen die zich focust op de voordelen van vroegtijdig machtigen in plaats van het benadrukken van de problemen. Je speelt in op de problemen maar buigt dit om naar een kans. De campagne is inzetbaar voor diverse mediakanalen, on- en offline. De mogelijkheid die ik heb  om autoriteit uit te stralen is iets wat ik goed in mijn voordeel heb gebruikt. Het onderwerp machtigen is een complex iets. Door de overheid hiervoor in te zetten creëren we vertrouwen en herkenbaarheid. Opdrachtgever Mathijs heeft de posters bekeken en beoordeeld, hij gaf aan dat hij het een sterke campagne vind die grafisch super in elkaar is gezet.

De campagnes zijn ook met de doelgroep getest. Hieruit kwamen mooie resultaten. De doelgroep begreep de boodschap volkomen en zag het voordeel van vroegtijdig machtigen goed in. Er moet nog wel wat verbeterd worden aan de CTA. Deze actie was namelijk niet voor iedere gebruiker duidelijk.

Feedback

Hoe denk jij als Media Designer op basis van dit document dat de communicatie vormgegeven zou kunnen worden?
Evelien Garde-Perik, Fontys

Reflectie
Ik heb uiteindelijk nog campagnes opgesteld die de fundamenten en de resultaten van het onderzoek goed gebruiken.

Bronnen

Big story, Psychologie van kleur. Geraadpleegd op 20 juni 2021, van
https://thebigstory.nl/psychologie-van-kleur/

Smart connections.  Customer intimacy. Geraadpleegd op 17 mei 2021, van
https://www.smartconnections.nl/project/customer-intimacy/

Van der Linde, M. Customer intimacy. Geraadpleegd op 17 mei 2021, van
https://www.strategischmarketingplan.com/marketingstrategieen/customer-intimacy/

Van der Linde, M. Communicatiestrategie. Geraadpleegd op 18 mei 2021, van
https://www.marketingbright.nl/communicatieplan/communicatiestrategie/

Bekijk drive document